کیهان، 14 آبان 1385

شاید این درسی از تاریخ باشد، شاید هم که نباشد، اما هنوز هیچ معلم تاریخی پیدا نشده که به این موضوع فکر کرده و یا- اگر هم فکر کرده- برایش توضیحی منطقی پیدا کرده باشد. بهر حال، از عجایب تاریخی وجوه تشابهی است که اخیراً دست اندرکاران و کارشناسان امور بین زندگی و مرگ دو رئیس جمهور اسبق آمریکایی یعنی «آبراهام لینکلن» و «جان اف کندی» پیدا کرده و بر آن انگشت گذاشته اند. البته شاید هیچ معنا و مفهومی نداشته باشد، و شاید هم- بسته به دیده خواننده- معنایی در پس آن جود دارد که باید پیدا کرد. بهر حال، توجه به این وجوه تشابه خالی از لطف هم نیست. پس بخوانیم:
«آبراهام لینکلن» در سال 1846 به کنگره راه یافت و «جان اف کندی» در سال 1946! «لینکلن» در سال 1860 به ریاست جمهوری انتخاب شد و «کندی» در سال 1960!
ـ هر دو رئیس جمهور به خصوص بر حقوق مدنی تاکید داشته اند.
ـ هر دو رئیس جمهور پس از ورود به کاخ سفید فرزندی را از دست دادند.
ـ هر دو رئیس جمهور در یک روز جمعه کشته شدند! و هر دو هم به ضرب گلوله ای که به سرشان اصابت کرد!
ـ منشی «لینکلن»، «کندی» نام داشت و منشی «کندی»، لینکلن»!
ـ هر دو به دست فردی از اهالی جنوب آمریکا کشته شدند و هر دو هم جانشینی به نام «جانسون» داشتند: «اندرو جانسون» که جانشین «لینکلن» شد، در سال 1808 به دنیا آمده بود. و «لیندون جانسون» که بر جای «کندی» نشست، در سال 1908!
ـ «جان ویلکس بوث» که «لینکلن» را به قتل رساند، متولد سال 1839 بود و «لی هاروی اوسوالد» که به زندگی «کندی» پایان داد، متولد 1939!
ـ هر دو قاتل اسمی سه بخشی داشتند و هر اسم از 15حرف تشکیل شده بود!
ـ «لینکلن» در تئاتری به نام «فورد» به قتل رسید و «کندی» در اتومبیلی به نام «لینکلن»، ساخته شده در کارخانه «فورد»!
ـ لینکلن» در یک تئاتر کشته شد و قاتلش پس از فرار، خود را در انباری مخفی کرد. «کندی» از انباری هدف قرار گرفت و قاتلش پس از فرار در یک تئاتر پنهان شد!
ـ «بوث» و «اوسوالد» هر دو پیش از آغاز محاکمه شان به قتل رسیدند.
ـ و بالاخره اینکه، «لینکلن» یک هفته پیش از مرگ خود در شهر «موفرو» در «مریلند» به سر می برد و «کندی» اوقات خود را با هنرپیشه ای به نام «مریلین موفرو» می گذراند!